Automatiseret markedsføring med mails og remarketing

Hvad er sjovere, end at markedsføre dine produkter og se, at du i sidste ende tjener penge på det?

At du ikke løbende behøver at arbejde på det, naturligvis.

Inden for online markedsføring ser vi lige nu to tendenser. Den ene er, at markedsføring gerne skal automatiseres. Den anden er, at vi gerne sætte arbejder op én gang for løbende at høste frugterne af det arbejde. Det kan især lade sig gøre med de to discipliner e-mail markedsføring samt remarketing (på fortrinsvis Facebook).

markedsføringsuddannelsen OmUDD i København og Aarhus lærer du meget mere om netop de to discipliner – foruden andre som PPC-annoncering, søgemaskineoptimering og konverteringsoptimering.

Remarketing

Med remarketing rammer du alene personer, der i forvejen kender dig med din annoncering. Det betyder, at de ramte personer er meget mere tilbøjelige til også at konvertere på dine annoncer.

Remarketing fungerer især godt på Facebook, hvor du har mulighed for at købe visninger til meget lave priser. Du betaler omkring 30 til 50 ører per visning på Facebook afhængigt af, hvor gode annoncer du laver.

Hvis det er til personer, der i forvejen har været inde på din side og derfor er interesserede i samt kender til dit produkt, er det svært ikke at tjene penge på din remarketing.

Besøgende på Facebook bliver matchet op ved hjælp af et script (en såkaldt pixel i Facebooks egen terminologi), der bliver lagt på siden og som du herefter kan bruge som målgruppe direkte i Facebooks egen editor.

Du kan også lave remarketing ved hjælp af Google AdWords og display-netværket, men dette har til vane at konvertere dårligere end Facebooks medie har. Remarketing er også meget egnet til leadgenerering.

Derudover kan du også lave remarketing på Twitter, men dette rammer et meget snævert publikum.

Automatiserede mails

photodune-2382958-workflow-with-new-technologies-xs

E-mail markedsføring er en god kilde til salg. Du rammer folk der er villige til at se dit budskab direkte i indbakken.

Ulempen er, at det kan tage lang tid løbende at skrive alle dine mails. Her kommer automatiserede e-mails ind i billedet. Det er mails, du skriver en gang og som herefter løbende sendes til dine kunder fx, når de tilmelder sig din liste, når de har fødselsdag eller lignende.

Du slipper for løbende at skrive de nye mails – men dine kunder bliver stadigt mindet om, at du er der og køber derfor flere af dine produkter.

Det er nemt at skrive automatiserede e-mails ved hjælp af apps som Campaign Monitor eller Mailchimp – og det koster dig ikke mange kroner om måneden at bruge de betalte versioner af programmet.

Sæt op en gang – høst frugter

Fælles for de to discipliner er, at du engang laver arbejdet og så høster frugterne. Med remarketing er det hele tiden de personer, der fx har været inde på din side de sidste 14 dage, der kontinuerligt bliver ramt af dine annoncer. Med mails er det event-triggered, som hvis folk tilmelder sig din liste eller det er 2 måneder siden, de sidst har handlet i din butik.

Det står derved i modsætning til fx søgemaskineoptimering, der er et konstant hårdt arbejde for først at opnå topplaceringer i søgeresultaterne og derefter beholde dem.

Vær at notere er det dog, at søgemaskineoptimering handler om især at få nye og flere kunder, mens både remarketing og e-mail markedsføring hjælper dig med at holde på kunderne, når du først har fået dem.

Du slipper derfor ikke med det hårde arbejde med at skaffe de besøgende. Til gengæld har du gode muligheder til at sørge for, de aldrig glemmer dig igen, hvis de første sætter deres ben (eller deres museklik) i din virtuelle butik!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *